A Levegő Királyaival át az Őszbe - Repünap Budaörsön
Augusztus 31-n és Szeptember 1-én a Budaörsi Repülőtér Airshow-t tartott. A "Repülj át az Őszbe a levegő Királyaival" szlogen nem túlzott. Akik élnek és mozognak a polgári kisgépes és nem annyira kisgépes repülésben, azok szinte mind tiszteletüket tették a rendezvényen. Néhány név: Besenyei Péter, Veres Zoltán Imreh Lujo, Szakács Gábor, Rohács Tamás, Krauth Péter, Tóth Ferenc. Bocsánat akit kihagytam. A földön is hozzáértő szakemberek, Farkas Bertalan űrhajós dandártábornok, Varga Ferenc ezredes és még sokan mások várták a közönséget, akik csak jöttek-jöttek.. Igaz a 30-35 fokos meleg, párás nyári nap komoly próbára tette a nézők és résztvevők hőháztartását.
A repülőnapon a kommentárt Nagy Jenő (Zsenya) volt MiG-21-es pilóta, konferálta végig sajátos stílusban (nekem, mondjuk nem jön be a falunapos feeling) . Viszont tisztelet neki, végignyomta keményen a napot, és több mondata azért mutatta, hogy képzett repülőszakember kezében volt a mikrofon.
A program katonai részét a Szolnokiak AS.350B és Mi-17 helikoptereinek szóló bemutatója és a Pápai Keszi Gripenek áthúzása volt, de a polgári rész sok-sok repülése simán kitöltötte reggel 9-től kora estig a repülőnap idejét. Jöjjenek a fényképek kis kommentárral.
- Az ikonikus kezdés, Ancsák (AN-2) és Li-2 áthúzása a felszállópálya felett
- R-18C Kánya, Rubik tervezés
- A Po-2 (Podva, Kukuruzsnyik) és még sok más néven emlegetett repülőgépet a Gold Timer alapítvány üzemelteti
- Szép hátteret adott a budai hegyvidék a képeknek
- Az AS.350B Écureuil (Mókuska) korábban a Légimentők színeit viselte
- Honvédségünk hajózói a nagyjavításuk után komoly bemutatókat tartanak a gazdaságosan üzemeltethető forgószárnyassal
- Légimentők. Az egyik használtan beszerzett Eurocopter EC-135P2+
- Mi-17 nélkül lassan nincs repülőnap. Az Oroszországban nagyjavításon átesett helikopterek még 5-6 évig biztosan repülnek a katonáinknál
- A kiáramló hajtóműgázoktól remeg a levegő
- A 702-es a magasban
Polgári helikopterek "kakaskodása". A Kamov KA-26-os a honvédségnél is repült, de a mezőgazdasági repülés igazi igáslova. Lassan-lassan kikopik a rendszerből. Már csak a jóég tudja, honnan vannak a típushoz rotorlapátok.,
- A Kamov KA-26 permetező konfigurációban repült
- vagy éppen füvet nyírt.. nem ez csak levágott fű amelyet a rotorlapátok szele kapott fel..
- A "kakaskodás" másik résztvevője se mai darab. Hiller H-23D-UH Raven (vagyis holló)..
- Face to face..
- A magyar repülőgép építés egyik üdvöskéje a GENPRO
- A Pápai Készültségi géppár is áthúzott Budaörs felett. Kedden már visszatérnek Litván földről a társaik.
- A 33-as szárnyainak törővégén lévő indítósíneken az éles AIM-9L1 Sidewinder (csörgőkígyó) hőkövető rakéták
- AN-2 permetező konfigurációban. (angolul agriculture repülőgép :)
- és éles bedöntésű fordulóban
- Magyar földre, magyar helikopter. A HA-XCD lajstromjelű Hungaro Copter HC-1. "Mintha Asbóth Oszkárt látnám sírni"
- Komolyabb forgószárnyasok. A Mi-17 felett Imreh Lajos(Lujo) AN-2 helikoptere
- Szép beköszönés
- A "csirkecomb" hátulról is jól néz ki
- egy kis tűzijáték a Nagyérdeműnek
- Nem várható hőkövető rakéta.. a cél a látványosság
- Bell 206-os és AS.355 Écureuil 2. A Bell-t például a Bolgár Légierő is szolgálatban tartja. Katonai felfegyverzett változata a OH-58D Kiowa
- Az öreg Li-2-t is kísérték..
- Két Jak-52 a légtérben. Néhány éve még alapkiképző repülőgépe volt a Honvédségnek a típus, Őket váltották a cseh gyártmányú Zlin-ek
A HA-JAV fülkéjében Vári Gyula volt MiG-29-es pilóta. 1998-ban 99-ben és 2001-ben több díjat kapott bemutató repüléséért európai legnagyobb katonai repülőnapján a Royal Air Tatoo-n Fairordban.
- Nem megszokott haladási irány egy Jak-52-stől. Nézzük csak a füst irányát.
- A vér nem válik vízzé.. Komoly bemutatót repült Gyula
- de egyszer minden repülőgéppel landolni kell.
- Az Angliából vásárolt L-29 Delfin, a néhai Komócsi "Komo" Zoltáné volt
- Most Rohács Tamás és Szakács Gábor repüli
- Nem természetes repülési helyzet, a háton repülés.
- Alacsony áthúzás
- A Flycoop forgószárnyasai a levegőben
- és a Minyo felett
- Tóth Ferenc hatszoros világbajnok vitorlázópilóta bemutatója
- A Marganski S-1 Swift (Fecske) műrepülő vitorlázó repülőgép a magyar válogatott típusa
- A Hughes 269C. Kiképzésre és utasrepültetésre is használható kis szitakötő
- Veres Zoltán az XMS repülőgépével. Közönségkedvenc Magyarországon és Szlovákiában egyaránt
- Tipikus kép a légibemutatóiról. Alacsonyan háton fűnyírás
- Bonyolult 3D figura. Az XMS két szárnyvége látszik..
- Schweizer 300-as helikopter, könnyű és mozgékony
- van másik :)
- Egy áthúzás erejéig. Socata TB-20 Trinidad. Francia gyártású túra repülőgép
- Jet kötelék, Hawker 900XP és két Beechjet 400
- Kisebb, és olcsóbb üzleti repülőgépek (Bussines Jet-ek), mint a Falcon 7X
- Zlin 226T (Trainer), a régi korok kiváló műrepülőgépe. Anno még világbajnokságot is nyertek vele
- A szlovák Rerto Sky Team második világháborus csatajeleneteket játszik el, Zlin, Jak-52, AN-2 repülőgépeivel. A Lutwaffe pilótája kizárólag hátsó ülésből repüli a vasat..:-)
- A festés német Bf-109-re hajaz, de a merev futómű hát..
- Jak-52 játszotta az orosz vadászrepülőgépek egyikét.
- Küzdelem a levegőben. A rakéták időszakában már kisebb az esélye az angol nyelvterületen "Dogfight" néven elhíresült közelharcra gépágyúval, géppuskával..
- A Szovjet Jak-ot keményen üldözi a német Messzer, (bocsánat cseh "Zlin Trainer")
- Találat, találat! A német és szovjet Zlin közül, az utóbbi húzta a rövidebbet.. Illetve a hosszabb csíkot
- A Jak-52 szép festése
- Így néz ki egy Német ász pilóta repülőgépe
- Bizony az Ancsa mint bombázó. A rettegett AN-2. A bombatalálat a pírotechnikusok műve.
- Az agresszív AN-2 leszállóban
- Szembetámadás Zlin Trainerrel
Búcsúzunk Budaörsi Repülőnap, remélem jövő évben is leszel..